Mote- og tekstilbransjen
er en av de mest forurensende industrier i verden. Det er et enormt forbruk av
energi, kjemikalier, vann og sprøytemidler, som gjør at den ødelegger både for
menneskene som arbeider i den og miljøet rundt. Enorme mengder klær bli
produsert og kjøpt, for deretter å kastes. For at industrien skal bli mer
bærekraftig trenger vi fokus på både miljø og ansvar for både rett lønn og
arbeidsforhold.
Et av
markedets største problemer er klesbransjens dystre side, nemlig lønn og
arbeidsforhold for tekstilarbeidere, som burde bli det første skrittet mot
bærekraftig klesindustri. De som syr klærne våre jobber under forferdelige forhold,
og sliter med å sette mat på bordet hver eneste dag. Dette problemet er
velkjent hos de store merkevarene, hvor brannsikkerheten er svært dårlig og
lønnen, på noen områder, er lavere enn fattigdomsgrensa (2 dollar dagen). Klesbransjen
har de siste 10 årene lovet at etikken i bransjen skal bedres, noe som burde få
mer oppmerksomhet, men foreløpig har det lyktes dårlig.
Det
velkjente problemet med dårlige arbeidsforhold er i flere virksomheter, og må
bedres. Blant annet merkevarene levi’s, adidas og hennes&mauritz har
problemer med arbeidsforhold til tekstilarbeiderne i Kambodsja og Bangladesh,
hvor 5 personer i gjennomsnitt besvimer hver dag på grunn av dårlig luft. Samt
flere andre store merkevarer nekter å fortelle hvor klærne deres produseres. På
den positive siden har flere store virksomheter begynt å arbeide med
bærekraftmålene, mot en bærekraftig tekstilindustri. Mens mange små virksomheter
ser vanskeligheter i hva de kan bidra med. Men det at alle bidrar med det de
kan, er det som er viktig.
Selv om
virksomhetene har størst ansvar, har vi som forbrukere også et ansvar i å gjøre
tekstilbransjen mer bærekraftig. Det er mange utfordringer, både i bransjen og
som forbruker. Svensk statistikk viste at i gjennomsnitt kjøper vi 15 kilo klær
hvert år, hvor 8 av de kastes og 4 resirkuleres.
For at
tekstilbransjen skal bli mer bærekraftig er det mye som kan gjøres. TRIPPEL tekstil
er et nettverksprogram med en målsetting: å skape en bærekraftig klesindustri
som også er lønnsom, og består av noen av de største norske merkevarene innen
mote, blant annet Moods og Norway, Helly Hansen, Fretex og Filippa K. TRIPPEL
tekstil jobber med bransjens utfordringer med overproduksjon og overforbruk,
kort levetid på produkter og bærekraftig vekst. De arbeider med spørsmål om
forretningsmodeller som bidrar til grønn vekst (bærekraftig og økonomisk
lønnsomt), hvordan tekstiler kan brukes lengre og hjelpe forbrukere med
bærekraftige valg.
Som
forbruker er det også mye du kan gjøre. Du har et ansvar i å vedlikeholde klær,
sko og tekstiler. Å ta vare på tingene sine, og vaske og reparere dem på en
måte slik at de varer lenger. Tekstilene kan gjenbrukes, eller gjenvinnes. Du
kan kjøpe noe nytt, selv om det er gjenbruk, fordi det vil være nytt for netopp
deg. Vi kaster alt for mye verdifulle ressurser som kan brukes, fordi vi ikke
vedlikeholder og gjenbruker.
Flere
bedrifter i tekstilindustrien har begynt å jobbe med sirkulære
forettsningsmodeller, som kan bety flere ting. Det kan bety at virksomheter
reparerer produktene sine om de blir ødelagt, enten mot penger eller gratis. Lån
og deling av klær og resirkulering av tekstiler. Vi kan også bruke andre
materialer enn ikke-fornybare, til å lage tekstil – for eksmpel plastsøppel fra
havet, fiskegarn og nylon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar