onsdag 18. januar 2017

BÆREKRAFTIG UTVIKLING I TEKSTILBRANSJEN

Mote- og tekstilbransjen er en av de mest forurensende industrier i verden. Det er et enormt forbruk av energi, kjemikalier, vann og sprøytemidler, som gjør at den ødelegger både for menneskene som arbeider i den og miljøet rundt. Enorme mengder klær bli produsert og kjøpt, for deretter å kastes. For at industrien skal bli mer bærekraftig trenger vi fokus på både miljø og ansvar for både rett lønn og arbeidsforhold.

Et av markedets største problemer er klesbransjens dystre side, nemlig lønn og arbeidsforhold for tekstilarbeidere, som burde bli det første skrittet mot bærekraftig klesindustri. De som syr klærne våre jobber under forferdelige forhold, og sliter med å sette mat på bordet hver eneste dag. Dette problemet er velkjent hos de store merkevarene, hvor brannsikkerheten er svært dårlig og lønnen, på noen områder, er lavere enn fattigdomsgrensa (2 dollar dagen). Klesbransjen har de siste 10 årene lovet at etikken i bransjen skal bedres, noe som burde få mer oppmerksomhet, men foreløpig har det lyktes dårlig.

Det velkjente problemet med dårlige arbeidsforhold er i flere virksomheter, og må bedres. Blant annet merkevarene levi’s, adidas og hennes&mauritz har problemer med arbeidsforhold til tekstilarbeiderne i Kambodsja og Bangladesh, hvor 5 personer i gjennomsnitt besvimer hver dag på grunn av dårlig luft. Samt flere andre store merkevarer nekter å fortelle hvor klærne deres produseres. På den positive siden har flere store virksomheter begynt å arbeide med bærekraftmålene, mot en bærekraftig tekstilindustri. Mens mange små virksomheter ser vanskeligheter i hva de kan bidra med. Men det at alle bidrar med det de kan, er det som er viktig.
Selv om virksomhetene har størst ansvar, har vi som forbrukere også et ansvar i å gjøre tekstilbransjen mer bærekraftig. Det er mange utfordringer, både i bransjen og som forbruker. Svensk statistikk viste at i gjennomsnitt kjøper vi 15 kilo klær hvert år, hvor 8 av de kastes og 4 resirkuleres.

For at tekstilbransjen skal bli mer bærekraftig er det mye som kan gjøres. TRIPPEL tekstil er et nettverksprogram med en målsetting: å skape en bærekraftig klesindustri som også er lønnsom, og består av noen av de største norske merkevarene innen mote, blant annet Moods og Norway, Helly Hansen, Fretex og Filippa K. TRIPPEL tekstil jobber med bransjens utfordringer med overproduksjon og overforbruk, kort levetid på produkter og bærekraftig vekst. De arbeider med spørsmål om forretningsmodeller som bidrar til grønn vekst (bærekraftig og økonomisk lønnsomt), hvordan tekstiler kan brukes lengre og hjelpe forbrukere med bærekraftige valg.

Som forbruker er det også mye du kan gjøre. Du har et ansvar i å vedlikeholde klær, sko og tekstiler. Å ta vare på tingene sine, og vaske og reparere dem på en måte slik at de varer lenger. Tekstilene kan gjenbrukes, eller gjenvinnes. Du kan kjøpe noe nytt, selv om det er gjenbruk, fordi det vil være nytt for netopp deg. Vi kaster alt for mye verdifulle ressurser som kan brukes, fordi vi ikke vedlikeholder og gjenbruker.


Flere bedrifter i tekstilindustrien har begynt å jobbe med sirkulære forettsningsmodeller, som kan bety flere ting. Det kan bety at virksomheter reparerer produktene sine om de blir ødelagt, enten mot penger eller gratis. Lån og deling av klær og resirkulering av tekstiler. Vi kan også bruke andre materialer enn ikke-fornybare, til å lage tekstil – for eksmpel plastsøppel fra havet, fiskegarn og nylon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar